نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3539
-
الف
+

سفر به «کتله خور» غاری بی نظیر در زنجان + تصاویر

در این گزارش با یکی از غارهای زیبا و شگفت انگیز ایران به نام «کتله خور» آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، غار کتله خور غاری خشکی-آبی در زنجان یکی از شگفت انگیزترین غارهای گردشگری ایران است که در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان،۱۷۳ کیلومتری شمال همدان، ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر کوچک گرماب واقع است.

این غار برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ توسط گروهی از معروف ترین کوهنوردان ایران بازدید و کشف شد و از آن دوران تاکنون به عنوان یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران مورد توجه گردشگران و غارنوردان است.

این غار در حال حاضر به ۳ قسمت فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم بندی شده که بخش تفریحی آن قابل استفاده عموم مردم است. این قسمت ۲ کیلومتر طول دارد و کاملا مستقیم است.

بخش ورزشی غار را هم فقط غارنوردان و صخره نوردان می توانند استفاده کنند، این بخش در حدود ۴ کیلومتر است که البته هنوز انتهای آن کشف نشده است.

کتله خور غاری آهکی و تقریبا هم قدمت با غار علی صدر در همدان است. ویژگی خاص غار کتله خور این است که غاری خشکی آبی است (برخلاف غار علی صدر که کاملا آبی است) و اینکه آهک های موجود در این غار بسیار خالص هستند.

این خلوص بالا باعث شفاف شدن غار و در نتیجه عبور نور از قندیل های سقف می شود که این فرآیند زیبایی عجیبی به غار داده است و در واقع چشمگیر بودن این غار هم مدیون این روند است.

دو نکته عجیب در مورد غار کنله خور این است که تخمین زده شده این غار، ۷ طبقه دارد که تا به حال فقط ۳ طبقه آن کشف شده است. نکته ی جالب دیگر، این است که طبق بررسی هایی که تاکنون انجام شده است، غار کتله خور به غار علی صدر همدان متصل می شود.

طبق جستجوهایی که در این غار شد، اسکلت های ۸۰ انسان متعلق به گذشته های بسیار دور پیدا شده است که نشان دهنده زندگی انسان های نخستین در این غار است.

در کتله خور بخش هایی به نام میدان شیر خوابیده، تالار عروس، تونل قندیلی و… وجود دارد که نامگذاری این بخش ها بر اساس شباهت این قسمت ها به نام ها بوده است.

از شگفتی های دیگر این غار، ستون های استالاگمیت و استالاکتیتی هستند که نقش ستون های نگه دارنده غار را دارند و جلوی ریزش سقف را می گیرند.

م ح/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر